Formel 3 – Ökad självkänsla, högre servicegrad.
Kund: Informationsföretag
Land: Sverige
Tjänst: Marknadsdatabaser
Bakgrund: Företaget har under många år haft en unik position i Sverige. Nu upplever man hårdnande konkurrens från nya aktörer och genomför därför en omorganisation för att möta konkurrensen.
Fokus för uppdraget blir: Förändra synen på försäljning och öka säljarnas självkänsla för att bättre kunna möta den hårdnande konkurrensen.
Hinder: Även en väl genomtänkt omorganisation som syftar till ökad kundorientering kan ta mycket kraft i anspråk, och det kan lätt bli för mycket 'internfokus'.
|
|
Insikt: En motiverad säljorganisation med tydliga mål kring VART vi ska och VARFÖR gör jobbet och förändringen roligare – vilket även kunderna märker.
Utmaning: Att förändra inarbetade mönster med bibehållen fart framåt i verksamheten.
Idén: Rådgivning för ledning. Utveckling och genomförande av anpassad träning för säljorganisationen i enlighet med nya mål och strategier.
Resultat: K32 har tydliggjort vikten av koppling mellan företagets utmaningar och metoder i säljarbetet.
Företagets kunder säger spontant att säljarna nu håller mycket hög servicegrad.
Metoder: Seminarier. Rollspel med presentationer och Dialogmöten.
Mer Formler >> |